Ridfolk & Travfolk

Dessa två kategorier av hästmänniskor är ofta av helt olika åsikt i många frågor, och även olika erfarenhet av idéer kring träning, träningsupplägg och utrustning. Jag anser mig numera vara en person som står med en fot i varje läger och försöker plocka de bästa idéerna till min hästhantering och träning. 
 
I helgen fick vi en ny hyresgäst, vars häst är stor och ibland lite strulig vad gäller utreritter då han gärna bockar och hittar på hyss. Vår första riktiga ridtur tillsammans skulle bli en tur över stora vägen, även i sällskap av det lilla russet med vagn, något denna pålle aldrig sett tidigare. Kan tyckas våghalsigt för en första tur tänkte jag och erbjöd min ryckhuva med tussar för att döva bort lite oljud från trafik och annat som den stora grabben ofta reagerade på. Mössan gjorde susen och alla hästar skötte sig finfint! Inga bocksprång, inga bus och alla hästar var lugna om än lite pigga i traven. Nästa bevis på hur bra det kan hjälpa att avskräma dom från lite oljud var den andra ponnyn som har dummat sig både på ridbanan och uteritter med att hetsa upp sig, bocka, backa, småstegra och vilja vända om. I hans öron tryckte jag ner bomull och sedan hade han enligt ryttaren varit helt lugn och inga dumheter förekom samtidigt som han "lyssnade" bättre på henne. Winwin! :)
 
 
Min senaste investering! En Photizo VetCare som jag ska testköra på alltfrån min egen fraktur till mugg, Mills böjsena, broddtramp på Pontiac och Nemos ömma muskler. Blir spännande! :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0