PPID / Cushings

Igår kom analysen på Pontiacs blodprov, vilket visade att han har PPID och låg på värdet 84,7 och normala väret för aug-okt är max 47, resten av året 29. I veckan kommer receptet med posten och jag kan hämta ut medicinen han nu kommer äta varje dag resten av livet, till en början en halv liten tablett för att sedan öka till en hel tablett. Förhoppningsvis blir det ordning på hormonerna i kroppen nu och pälsen får tillbaka sitt naturliga utseende. På honom har de enda tecknen varit att pälsen inte fällt normalt vår och nu på hösten, i övrigt är han som vanligt gamla farbrorn. Inga tecken på fång eller infektioner vilket jag är väldigt tacksam över.
 
Har läst på lite om syndromet och tydligen hade 20% av alla hästar över 15 år PPID i en studie vilket innebär att det är ganska vanligt ändå. Jag hade aldrig hört talas om detta innan, inte i någon av mina böcker om hästens sjukdomar och skador har denna sjukdom tagits upp. Kanske beror det på att våra hästar blir äldre nu än vad de blev längre bak i tiden? Eller så har man helt enkelt uppmärksammat sjukdomen mer på senare år. 
 
 
Pontiac i augusti, den ljusa pälsen är den har inte fällt och är därför solblekt och lång.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0